Mentální techniky II - jak vypnout myšlení

Někdy se stane, že se vám “zasekne” myšlení - stále se točíte v kruhu neodbytných myšlenek, přežvykujete stále dokola stokrát přežvýkané téma. Hlava stále jede, i když to momentálně není potřeba - co s tím?

Máme k dispozici pasivní nebo aktivní techniky:

Pasivní techniky od nás nevyžadují moc aktivity, nabízí okamžito úlevu, která ale netrvá dlouho a po krátkém čase jsme tam kde jsme byli na začátku, anebo je nám ještě hůř. Sem patří:

  • káva, cigarety, alkohol, jídlo - prostě návykové látky různého druhu
  • hádky, konflikty, agresivní chování v autě - tady už to nějakou aktivitu vyžaduje, ale neřešíme přímo sami náš problém - jdeme na to oklikou přes jiné lidi

Aktivní techniky od nás vyžadují více práce a námahy, ale na druhou stranu jejich účinek je dlouhodobější a po jejich použití se necítíme hůře než na začátku. Sem patří:

  • pohyb - jakýkoliv pohyb u kterého se spotíme a trvá alespoň 15 - 20 minut - chůze, běh, cvičení, práce, milování
  • masáže - cílem je přesměřovat pozornost od myšlení k tělu - naředit myšlení tělem
  • meditace zaměřená na tělo - nařiďte si mobil, ať vám vždy po minutě jemně zazvoní, nebo cinkne - a každou minutu zaměřujte pozornost na jednu část těla - začnete první minutu zaměřením na svůj dech, druhou minutu na nohy, třetí minutu na pánev, čtvrtou na trup a ruce a pátou na krk a hlavu. Postupně jak získáte zkušenost, můžete časy různě prodlužovat, anebo pracovat bez časových intervalů - prostě si jen pozorností projet celé tělo od chodidel až po hlavu
  • napište si co se vám honí hlavou na papír - vypusťte co máte v hlavě na papir - bez cenzury a kontroly pište jak to přichází. Pište tak dlouho, dokud vám něco "teče" na papír. Po čase se proud zpomalí, anebo se změní téma. Pokud už tyto myšlenky nechcete mít v hlavě, tak následně papír zahoďte. Kdykoliv se znova objeví ve vaší hlavě, představte si, jak je odkládáte na papír a do koše. Můžete ho také rituálně spálit nebo pustit po řece.
  • s někým si promluvte - ať už o tématu které řešíte, anebo jen tak - milý rozhovor je léčivý, ke svému zdraví potřebujeme kolem sebe lidi, se kterými si rozumíme
  • domácí mazlíčci - procházka se psem, hlazení a péče o kočku…
  • kreativní práce rukama - malování, modelování, vyšívání, pečení, vaření, úklid :-)

Cílem všech těchto technik je vystoupit z hlavy, naředit myšlení tělem, uvolnit se do těla a do pocitů. Mysl je jako sval. Když se přeťěžuje dostane “křeč” a neumí se už uvolnit. Pak nefunguje správně jak má. 

Správně fungující mysl se pohybuje lehce od tématu k tématu. Na ničem neulpívá déle než je potřeba. A hlavně - když není co řešit, tak je v klidu. 

Nohama taky nešoupete když sedíte na židli. Tak proč myslíte když nemusíte?

Přeji hezký den s tichou myslí

Richard